طب کار پویه ویروس کرونا ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین های A و D و ZING و B6 به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنند.

این روزها با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا واهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن، مطلب زیر جهت افزایش آگاهی هموطنان در رابطه با ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن گردآوری شده است.
مکمل های تغذیه ای که باعث افزایش ایمنی بدن میشوند شامل زینک، ویتامینهای A و D و C و B6 و E هستند.
امیدواریم با مطالعه این مطلب متوجه میزان نیاز بدن خود به ویتامین ها شده و از مصرف بیش از حد مکمل ها خودداری کنید، زیرا مصرف بیش از حد برخی از ویتامین های محلول در چربی مانند A و D ضرری جبران ناپذیر بر بدن دارد.

همه چیز در رابطه با ویتامین D

محققان بر اين باورند كه براي تامين مواد مورد نياز بدن پيروي از يك رژيم غذايي سالم و غني از مواد معدني، اسيد هاي چرب غير اشباع، سبزيجات و غلات و حبوبات ضروري تحت شرايط خاصي از قبيل بارداري، ابتلا به بيماري هاي خاص يا افزايش سن مصرف مكمل هاي معدني و ويتامين توصيه مي شود.

مولتی ویتامین ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما در شرایطی که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند اینجاست که باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید.

البته استفاده از مكمل هاي معدني و ويتامين نيز بدون تجويز پزشك به هيچ عنوان توصيه نمي شود؛
براي مثال استفاده از مكمل آهن براي افرادي كه دچار كمبود آهن نيستند مي تواند بسيار مضر باشد و
به سيستم قلبي عروقي و مغز آسيب وارد كند
از طرفي دوز بالاي ويتامين A مي تواند ايجاد مسموميت كند؛ چرا كه اين ويتامين محلول در چربي است و در بافت هاي بدن ذخيره مي شود.

بررسي هاي علمي استفاده از مكمل ها را در چند مورد توصيه مي كند كه در ادامه اشاره شده است:

بارداري:

معمولا در دوران بارداري مواد غذايي لازم از طريق رژيم غذايي به تنهايي تامين نمي شود و استفاده از فوليك اسيد و امگا ۳ توصيه مي شود.
بايد توجه داشت كه در اين دوران استفاده خودسرانه مكمل به ويژه مكمل هاي حاوي آهن ممنوع است و
بايد با تاييد پزشك باشد. مصرف ويتامين D نيز در اين دوران توصيه شده است.

كودكان و نوجوانان:

معمولا تركيب مكمل هاي معدني براي كودكان و نوجوانان توصيه مي شود.
مكمل ها كمك مي كنند كودكان رشد جسمي و ذهني بهتري داشته باشند و از طرفي از بروز عفونت در اين گروه سني جلوگيري مي كند.

استفاده از ويتامين هاي مختلف در نوزادان نيز با مشورت پزشك توصيه شده است.

سالمندان:

مهمترين گروه سني براي استفاده از مكمل هاي معدني و ويتامين افراد سالمند هستند.
معمولا جذب مواد غذايي در اين گروه به سختي انجام مي شود و بسته به بيماري هاي شايع اين گروه ويتامين هاي مختلفي توصيه مي‌شود.

 ويتامين D و كلسيم مهمترين مواردي هستند كه براي حفظ توده استخواني و جلوگيري از پيشرفت پوكي استخوان و سرطان توصيه مي شود.

 افرادي كه رژيم هاي لاغري دارند:

معمولا استفاده از مكمل هاي ويتامين و معدني در افرادي كه رژيم هاي غذايي لاغري دارند ضروري است؛
چرا كه ممكن است مواد غذايي كافي در اختيار بدن قرار نگيرد.

از طرفي افرادي كه به بيماري سلياك مبتلا هستند نيز گاهي بايد از مولتي ويتامين استفاده كنند.


گروه هاي ديگري كه نيازمند مصرف مكمل هستند :

افراد مبتلا به بيماري هاي مختلف از جمله انواع سرطان، بيماري هاي گوارشي، ديابت نوع ۲، استرس مزمن و عفونت مزمن نيز بايد از انواع مولتي ويتامين استفاده كنند.

استفاده از مكمل در افراد سيگاري نيز توصيه شده است.

در جدول هایی که در ادامه آمده است میتوانید مقادیر مورد نیاز روزانه بدن از ویتامین هایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنند را مشاهده نمایید.

ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

ویتامین های A و D و B6 و C و زینک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

ویتامین A:

در این جدول مقدار مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین A براساس سن مشخص شده است.

اگرآقایی ۳۰ ساله هستید روزانه به ۹۰۰ میکروگرم ویتامین A نیاز دارید.
ویتامین A از جمله ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

این جدول نشان دهنده حداکثر مجاز ورود ویتامین A به بدن یک نفر در روز است.
که بیشتر از این مقدار در بدن رسوب کرده و باعث مسمومیت میشود.

اگر شما ۳۰ ساله هستید، روزانه ۳۰۰۰ میکروگرم ویتامین A دریافت کرده اید، نهایت میزان مجاز را دریافت و بیشتر از آن در بدن رسوب کرده و برای بدن ضرر دارد.

این جدول نشان دهنده موارد غذایی است که دارای ویتامین A هستند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب میزان ویتامین‌های مورد نیاز، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن خود را پیدا کرده و از مصرف بیش از حد مکمل ها پیشگیری کنید.
مواد غذایی دارای ویتامین A

ویتامین C:

در این جدول مقدار مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین C براساس سن مشخص شده است.

اگرآقایی ۳۰ ساله هستید روزانه به ۹۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارید.

این جدول نشان دهنده حداکثر مجاز ورود ویتامین Cبه بدن یک نفر در روز است.
که بیشتر از این مقدار در بدن رسوب کرده و باعث مسمومیت میشود.

اگر شما ۳۰ ساله هستید، روزانه ۲۰۰۰ میلیگرم ویتامین Cدریافت کرده اید، نهایت میزان مجاز را دریافت و بیشتر از آن در بدن رسوب کرده و برای بدن ضرر دارد.

این جدول نشان دهنده موارد غذایی است که دارای ویتامین C هستند.

مواد غذایی دارای ویتامین C

ویتامین B6:

در این جدول مقدار مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین C براساس سن مشخص شده است.

طبق این جدول اگر شما اقای بالا ی۳۰ سال هستید روزانه ۱/۷ میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارید.

این جدول نشان دهنده حداکثر مجاز ورود ویتامین B6 به بدن فرد در روز است
که بیشتر از این مقدار در بدن رسوب کرده و باعث مسمومیت میشود.

اگر شما ۳۰ ساله هستید، روزانه ۱۰۰ میلیگرم ویتامین B6دریافت کرده اید، نهایت میزان مجاز را دریافت و بیشتر از آن در بدن رسوب کرده و برای بدن ضرر دارد

این جدول نشان دهنده مواد غذایی است که دارای ویتامین B6هستند.

در صورت مصرف ۱ لیوان نخود فرنگی کنسرو شده ۶۵% از نیاز روزانه شما به ویتامین B6 رفع میشود.

ویتامین D:

  در این جدول مقدار مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین D براساس سن مشخص شده است.

طبق این جدول اگر شما اقای بالای ۳۰ سال هستید روزانه ۱۵میکروگرم ویتامین D نیاز دارید.

  این جدول نشان دهنده حداکثر مجاز ورود ویتامین D به بدن فرد در روز است

 که بیشتر از این مقدار در بدن رسوب کرده و باعث مسمومیت میشود. 

این جدول نشان دهنده مواد غذایی است که دارای ویتامین D هستند.

طبق این جدول با خوردن ۱ فنجان آب پرتقال ۳۴% از نیاز بدن شما به ویتامین D برطرف میشود.

ویتامین E:

  در این جدول مقدار مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین E براساس سن مشخص شده است.

  این جدول نشان دهنده حداکثر مجاز ورود ویتامین E به بدن فرد در روز است
که بیشتر از این مقدار در بدن رسوب کرده و باعث مسمومیت میشود. 

اگر شما ۳۰ ساله هستید، روزانه ۱۰۰۰ میلیگرم ویتامین E دریافت کرده اید، نهایت میزان مجاز را دریافت و بیشتر از آن در بدن رسوب کرده و برای بدن ضرر دارد.

این جدول نشان دهنده مواد غذایی است که دارای ویتامین E هستند.

طبق این جدول با خوردن ۱ عدد کیوی ۷% از نیاز روزانه شما به ویتامین E برطرف میشود.

زینک:

در این جدول مقدار مورد نیاز روزانه بدن به ویتامین زینک براساس سن مشخص شده است.

طبق این جدول اگر شما اقای بالای ۳۰ سال هستید روزانه ۱۱میلیگرم زینک نیاز دارید.

این جدول نشان دهنده حداکثر مجاز ورود زینک به بدن فرد در روز است
که بیشتر از این مقدار در بدن رسوب کرده و باعث مسمومیت میشود.

اگر شما ۳۰ ساله هستید، روزانه ۴۰ میلیگرم و زینک دریافت کرده اید، نهایت میزان مجاز را دریافت و بیشتر از آن در بدن رسوب کرده و برای بدن ضرر دارد.

این جدول نشان دهنده مواد غذایی است که دارای زینک هستند.

طبق این جدول اگر شما نصف فنجان لوبیا پخته شده مصرف کنید ۲۲% از نیاز روزانه شما برطرف میشود.
برچسب‌ها:, , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *