کتف بالدار

کتف بالدار

برای کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید از سایت مرکز جدید ما مرکز طب کار پرانا دیدن فرمایید .

کتف بالدار

کتف بالدار

کتف بالدار یکی از ناهنجاری های ناحیه کتف هست که نتیجه عدم توانایی عضله دندانه ای قدامی در

نگه داشتن کتف نزدیک به سطح پشتی بدن است. در کتف بالدار(Scapula winging)، استخوان کتف

(اسکاپولا) به طور غیر طبیعی بیرون زدگی زیادی دارد که با توجه به صاف بودن قفسه سینه حالتی

غیر طبیعی را ایجاد می کند و موقع تکیه دادن به چیزی مثل صندلی باعث درد می شود. به طور مختصر

در کتف بالدار، عضله دندانه اي قدامی ضعیف یا فلج می گردد و دیگر نمی تواند کتف را روي قفسه

سینه یا دنده ها نگه دارد، در نتیجه کارآیی مفصل شانه پایین آمده یا به هم می خورد و به خصوص

تاندون عضله فـوق خاري تحت فشار و له شدگی قرار می گیرد و دچار تاندونیت مفصـل شـانه

مـی شـود. جراحات، بیماری ها، مشکلات در اعصاب ماهیچه، کم تحرکی و ورزش نکردن و در نتیجه

حالت نادرست در ایستادن و نشستن باعث ضعیف شدن این ماهیچه و ایجاد عارضه Scapula winging

یا همان کتف بالدار می شود و اگر عامل ایجاد این عارضه مشکلات در اعصاب ماهیچه نباشد می توان

با انجام نرمش ها و با اصلاح حالات نشستن و ایستادن، این عارضه را برطرف کرد. ماهیچه اصلی که

استخوان کتف را حمایت می کند و آن را به قفسه سینه متصل می کند(Serratus Anterior) سراتوس

انتریور نام دارد. اگر این ماهیچه ضعیف شود نمی تواند به خوبی از کتف حمایت کند و در نتیجه باعث

بیرون زدگی آن استخوان می‌شود.

مانور تشخیصی این بیماری شامل تکیه دادن دست ها به دیوار و فشار دادن دست ها به دیوار است.

کتف بالدار

کتف بالدار

کتف بالدار بیش تر در نوجوانان و بانوان رایج است که به علت عدم
سواد حركتي حمل اشيا و نشستن هاي طولاني مدت ایجاد می گردد.

عوارض:

  • درد موضعي در ناحيه كمربند شانه اي كه اغلب، افراد آن را با آرتروز اشتباه مي گيرند.
  • ضعف فرد در هل دادن یا فشار آوردن روی اجسام.
  • فرد در بالا بردن اجسام از جلو و بلند کردن اجسام مشکل دارد.
  • بالانس عضلانی به هم می خورد.

ورزش های اصلاحی:

شناي پرس(سوئدی) به خصوص با دست های باز

حرکت اصلاحی کتف بالدار

ورزش اصلاحی کتف بالدار

حرکت فرغون

ورزش اصلاحی کتف بالدار

حرکت اصلاحی کتف بالدار

حرکت پلاور دمبل خوابیده یا پل اور با دمبل

بخش بالایی کمر را روی عرض یک نیمکت صاف قرار داده، با هر دو دست دمبلی را به گونه ای

بگیرید که دست ها راست و کشیده بالای سینه باشند .دمبل را به طرف عقب پایین آورده تا به

سطح نیمکت برسد. در این حالت دم عمیق بکشید و قفسه سینه را به کشش وادارید .وزنه را

از عقب به بالا آورده تا به حالت عمودی درآید. در هنگام اجرای این مرحله از حرکت، بازدم کنید.

از جمله عضلات درگیر در حرکت پلاور با دمبل، عضله دندانه ای قدامی می باشد. با تقویت این

عضله، عارضه ی کتف بالدار از بین می رود.

حرکات اصلاحی کتف بالدار

حرکت اصلاحی کتف بالدار

دمبل پهلو یا خم شدن به پهلو با دمبل

در حالی که راست ایستاده اید، دمبلی را در دست چپ بگیرید و دست راست را پشت سر بگذارید. بالاتنه را به سمت چپ خم کرده و دمبل را از پهلو تا زانو پایین بیاورید. بالاتنه را راست کرده و عضلات مایل شکمی سمت راست را منقبض کنید.

از جمله عضلات درگیر در حرکت دمبل پهلو یا خم شدن به پهلو با دمبل، عضله دندانه ای قدامی می باشد. با تقویت این عضله، عارضه ی کتف بالدار از بین می رود.

حرکت اصلاحی کتف بالدار طب کار

ورزش اصلاحی کتف بالدار

تمرین با massage ball:

توپ را زیر کتف آسیب دیده گذاشته و به آن فشار وارد کنید.با یک (massage ball) تمرین زیر را به مدت ۱ دقیقه انجام دهید.

حرکت دیپ

ابتدا روی سطح محکمی نشسته و دست های تان را در کنار لگن قرار دهید؛ پاهای خود را کمی جلوتر برده و باسنتان را از زمین بلند کنید.
دقت داشته باشید که هرچقدر پاهای تان را از لگن دورتر کنید، انجام حرکت سخت‌تر خواهد شد؛ آرام با کمک بازوها بدن را از سطح زمین بلند کرده و سپس به آرامی پایین بیاورید، این کار را تا جایی انجام دهید که آرنج تان با سطح مورد نظر، زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد؛

برای مشاهده ی مطالب مشابه به بخش ارگونومی اداری مراجعه نمایید .

برای مشاهده ی مطالب آموزشی همچنین می توانید از صفحه ی اینستاگرام ما بازدید نمایید .

برچسب‌ها:, , , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *