زانوی عقب رفته

زانوی عقب رفته

 

زانوی عقب رفته

زانوی عقب رفته

زانوی عقب رفته (ژنورکورواتوم) یکی از انواع تغییر شکل زانو است که در آن مفصل تیبیوفمورال زانو

به سمت عقب خم می شود به عبارت دیگر، زانوی عقب رفته به باز شدن بيش ازحد طبيعی زانو

اطلاق می‌شود که باعث می‌شود زانوی عقب رفته تر از وضعیت طبیعی  قرار گیرد.

این عارضه در خانم‌ها شایع است و درجه‌های مختلفی دارد و آن را به دسته‌های خفیف، متوسط و

شدید تقسیم می‌کنند؛

هم چنین ورزشکاران در معرض ابتلا به عارضه زانوی عقب رفته هستند؛ چرا که زانوها همواره در

معرض آسیب دیدگی قرار دارند در ضمن ممکن است این تغییر شکل زانو منجر به بیماری‌های دیگری

از جمله زانو درد و استئوآرتریت زانو شود.

درمان عقب زدگی زانو

بسیار مهم است که بیمار هر چه سریع تر برای درمان عقب زدگی زانو اقدام نماید. در صورتی که

در زمان مناسب، درمان مناسب این اختلال انجام نشود ، موجب افزایش آسیب بافتی در بیمار

خواهد شد. در این اختلال فشار بسیار زیادی بر مفصل و ساختارهای محافظت کننده مفصل زانو

وارد می شود. بنابراین، عدم درمان این بدراستایی می تواند موجب دائمی شدن این اختلال و

بدشکلی برای بیمار گردد. درمان فیزیوتراپی عقب زدگی زانو شامل تقویت عضله چهارسر رانی،

اصلاح الگوی راه رفتن بیمار، تمرینات حس عمقی، تمرینات تعادلی و تمرینات ثبات مرکزی می باشد.

هم چنین آزاد سازی عضلات درگیر و درمان های ضد درد و التهاب می تواند در کاهش علائم این

بیماران موثر باشد. ارتز های مخصوص عقب زدگی زانو می توانند موجب ایجاد ثبات در زانو و

کاهش میزان فشار وارده بر ساختارهای خلفی و داخلی زانو شوند.

تمرینات اصلاحی

در صورتی که ضعف عضلات چهار سر عامل ایجاد تغییر شکل باشد تمرینات پیش‌رونده به آن‌ها کمک می‌کند.

انقباض ایزومتریک:

پاها را دراز کنید‏، در حالی که پاها صاف و کشیده هستند، هم زمان عضلات ران هر دو پا را

منقبض کنید. این تمرین را چند بار تکرار کنید.

انجام حرکت باز کردن زانو:

روی زمین دراز بکشید و یک توپ یا چیزی مشابه آن به ارتفاع ۷ سانتیمتر زیر زانو قرار دهید.

سپس در این حالت زانو را باز کنید و به وضعیت اول برگردید.

زانوی عقب رفته

حرکت باز کردن زانو

بالا بردن پا با زانوی صاف:

روی زمین دراز بکشید‏ سپس بدون آنکه زانو را خم کنید‏، پا را از مفصل ران رو به بالا حرکت دهید.

زانوی عقب رفته

بالا بردن پا با زانوی صاف

کشش عضله چهار سر:

فرد در حالی که روی یک پا نشسته است، پای دیگر را به سمت عقب می برد، در این حالت در

مفصل ران، عضلات خم کننده تحت کشش قرار می گیرند؛ از طرفی عضله راست رانی هم که

جزء عضلات چهار سر ران است تحت کشش قرار می‌گیرد؛ با خم کردن زانو، بقیه قسمت های

عضله چهار سر نیز کشیده می‌شوند.

زانوی عقب رفته

کشش عضلانی چهار سر

کشش عضله چهار سر در حالت ایستاده:

با دست چپ پای (قسمت مچ پا و یا برای اعمال کشش به عضلات جلو پا به صورت هم زمان

و قسمت جلو پا را ) راست را می‌گیرد و زانو را خم می‌کند، سپس ران را باز می‌کند، به طوری

که عضله چهار سر کشیده می‌شود.

زانوی عقب رفته

کشش عضله ی چهار سر در حالت ایستاده

اگر قدرت عضله چهار سر خیلی زیاد باشد، به طوری که با عضلات خم کننده زانو متعادل نباشد،

می‌تواند تغییر شکل زانوی عقب رفته را ایجاد کند در این حالت حرکات اصلاحی باید در جهت

پایداری تقویت عضلات خم کننده زانو باشد. فرد رو به شکم می‌خوابد و زانوی خود را خم می‌کند،

با انجام این حرکت عضلات خم کننده زانو فعال می‌شوند، این حرکت برای هر پا انجام شود.

اگر فرد در حالت خوابیده رو به شکم بتواند زانوی خود را خم کند، برای اعمال مقاومت می‌توان از

وزنه‌ای کم استفاده کرد، به این ترتیب که وزنه کوچکی به مچ پا بسته می‌شود و فرد زانوی خود

را در این حالت خم می‌کند. مقاومتی که از طریق وزنه اعمال می‌شود، موجبات تقویت بیش تر

عضلات خم کننده زانو را فراهم می‌آورد، به تدریج و با بهبود قدرت عضلانی فرد می‌توان میزان

وزنه را افزایش داد.

زانوی عقب رفته

حرکت اصلاحی زانوی عقب رفته

سعی کنید در هر روز۲ الی ۳ تمرین را انجام دهید، به خاطر داشته

باشید تداوم و پشتکار شماست که باعث بهبود پاسچر شما می‌شود

نه انجام حرکات سخت.

 

 

برای دیدن مطالب مشابه به بخش ارگونومی اداری تارنمای طب کار پویه مراجعه نمایید .

برای مشاهده ی مطالب آموزشی همچنین می توانید از صفحه ی اینستاگرام ما بازدید نمایید .

برچسب‌ها:, , , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *